Prodej nemovitosti přes více realitek - čím víc proužků, tím víc Adidas

V nemovitostech se točí doslova statisíce, mnohdy i miliony. Když prodáváme, chceme své peníze nejlépe hned.

 Je to tak. Většina z nás nemá ráda čekání. Jsme netrpěliví a nemůžeme se už už dočkat, až všechno správně zaklapne a my to budeme mít úspěšně za sebou. Mnohdy náš spěch navíc nesvědčí o netrpělivosti, ale o okolnostech. O čase, který nás neúprosně tlačí. Proto hledáme a realizujeme všechny způsoby a cesty, které se nám pro úspěšný prodej zdají být jen trochu reálné a smysluplné.A tak jsme v tom časovém presu schopní nechat prodej nemovitosti na několika realitkách. Ten krok se zdá být více než logický. Více realitek dokáže s nabídkou mé nemovitosti pokrýt více komunikačních kanálů, více působit na potenciální zájemce a má nemovitost tak bude prodána v mnohem kratším čase. Ač se to zdá být jako jednoznačný argument, pozor. Nic není tak růžové, jak se na první pohled může zdát. Vlastně...trochu mi tato strategie připomíná ono tržnicové: “Čím víc proužků, tím víc Adidas!”

Pojďte se na tuto situaci a její rizika podívat z druhé strany. Co může zažívat kupující?

"Jaké to pro kupující vlastně může být?"

Jak je to s těmi distribučními kanály? Pomůže mi více RK dostat nemovitost mezi širší skupinu kupujících?

Svou nemovitost dáváme více realitkám právě proto, abychom postihli co největší množství distribučních kanálů a komunikovali tak s klientem co nejčastěji. Většina realitek však využívá 3 - 5 nejnavštěvovanějších serverů. Jaký to má smysl, když se tentýž byt, tentýž inzerát, objevuje na jednom serveru pětkrát za sebou? Prodej nemovitosti sice není prodej rohlíků, ale ani 5 pekařů nenabízí jeden a ten stejný rohlík ve stejné pekárně.

Rozdílné informace

Jeden makléř uvádí, že má byt 54 m2, balkon a dispozici 2+kk. Druhý, že má byt 55 m2 a dispozici 2+1 a o balkonu nic neuvádí. Místo toho jen stručné informace doplňuje větou “Doporučuji prohlídku.” Třetí makléř se shoduje s prvním - 54 m2, 2+kk, ale tentokrát lodžie. Tak jak to teda je? Je to vina makléřů nebo přímo majitele? Podává majitel makléřům zmatečné informace? Nebo nejsou makléři schopni byt ani popsat v základním hledisku?

Rozdílná cena

Rozdíly nemusí být velké. Cena se může lišit např. o 1.000,-Kč, o 5.000,-Kč nebo i o desítky tisíc. Průměrný čech si vybere dost možná podle ceny. Každá tisícovka dobrá. Může se hodit na stěhování nebo na poplatky při financování nemovitosti. Jaká je však vypovídací schopnost ceny? Vypovídá o větší důvěryhodnosti nebo profesionalitě makléře? Vypovídá o kvalitě právního servisu a dalších služeb? Vypovídá vůbec o něčem? Nebo je to prostě jen cena? Cena, kterou si dost možná jedna z těch 5 realitek nastavila na nižší úrovni, než kolik jste za nemovitost původně požadovali? A co vlastně budete dělat, až Vám přijde kupující za cenu 970.000,-Kč, když Vy jste jasně požadovali 990.000,-Kč? Není to klamání spotřebitele?

Mám být obezřetnější? Proč byt prodává více RK? Je někde problém?

Oukej, tento pohled je možná poněkud pesimistický, možná až paranoidní. Ale ruku na srdce. V nemovitostech se točí spoustu peněz, většina kupujících se zadluží na 20 i 30 let svého života. Opatrnosti ze strany kupujících není nikdy dost! A co může signalizovat byt, který prodává 3 a více RK? Na fotkách vypadá pěkně, cena je přiměřená trhu, lokalita vypadá taky fajn….”Tak kde je sakra problém? Má byt skrytou vadu? Jsou nepříjemní sousedé? Je majitel zadlužený? Můžu vůbec majiteli věřit? Nebyl loajální k jedné realitce, bude loajální ke mně jako k vážnému zájmeci?” … Jsou tohle ty pocity a otázky, které v kupujících chcete vyvolávat?

Co když splatí rezervaci ve stejný čas více zájemců?

Tohle může být opravdu závažný problém. Dva zájemci, kteří splatí rezervaci ve stejný den u dvou různých RK. V lepším případě bude majitel za blbce (to on přece vybíral realitku, která prodej zprostředkovala). V tom horším případě Vás může klient i žalovat a požadovat po Vás finanční náhradu škody. Není to ten nejpravděpodobnější případ, ale víte, jak to je. Smůla nechodí po horách, ale po lidech.

Kterého makléře si vybrat?

Situace: Úroveň inzerátů je podobná. Informace jsou totožné. Cena taky. Ale koho má teď kupující oslovit? Nalejme si čistého vína a buďme sami k sobě upřímní. Jak si má kupující vybrat vhodného makléře, když si ho nebyl schopen vybrat ani sám prodávající? Člověk, který se s makléřem za celou dobu potkal nejvícekrát?

Je v pořádku volit více distribučních kanálů. Je i velmi správné zvažovat cesty, jak oslovovat co nejvíce kupujících. Ale to vše je nutné činit ve vší obezřetnosti a s rozvahou. Firmy typu Apple, Gucci i Mercedes, mají luxusní a chtěné zboží. A to nejen díky tomu, že jejich produkty mají svou kvalitu, ale způsob, jakým jsou nabízeny, má svou úroveň. A právě díky tomu mají svou klientelu.

Je jen na Vás, jakým způsobem budete svou nemovitost prodávat. Na základě nabytých zkušeností, pro Vás máme jedinou radu. Zvažujte každý svůj krok s tou největší opatrností a pokud to bude jen trochu možné - vžijte se do role kupujícího. Za jakých okolností byste si svůj byt koupili? Byl by to právě ten způsob, který aktuálně při prodeji realizujete?

Autor: Bc. Lucie Bartoňová
Aktualizováno: 10.07.2016 20:10:59